Julkaistu Koti-Kajaanissa 6.7.2016
”Mikä on tehokkain ja paras tapa mainostaa omaa palvelua?” Tämä on kysymys, joka minulta kysytään melkein jokaisessa yritysvalmennuksessa. Pitäisikö mainosrahat sijoittaa lehtimainoksiin vai tykkääjien hankkimiseen Facebookissa? Ja entäpä Google, Instagram, Twitter, Whatsapp, Pinterest ja Snapchat? En enää edes pysy perässä mitä kaikkia uusia markkinointisovelluksia ja -paikkoja on tarjolla, mutta vastaukseni on pysynyt samana vuosien varrella. Paras ja tehokkain mainos olet sinä itse ja yrityksen kaikki työntekijät.
Parasta markkinointia on se, miten kohtaat toisen ihmisen. Kohtasitpa hänet sitten kasvotusten, puhelimessa tai sähköpostilla. Mainostamisen ja markkinoinnin tehtävä on saada uudet ja vanhat asiakkaat kiinnostumaan ostamisesta. Myynnissä tärkeintä on puolestaan luottamuksen rakentaminen ja asiakkaan ostopelkojen hälventäminen, jotta päätöksen tekeminen olisi helpompaa. Verkkokaupoista ja sähköisistä apuvälineistä huolimatta päätöksen tekee aina ihminen ja jokaisen tuotteen ja palvelun taustalta löytyy aina ihminen.
Töykeää tai huonoa palvelua saadessani olen jäänyt pohtimaan, että henkilöllä on varmaankin unohtunut, kuka hänen palkkansa maksaa. Yrittäjillä ja pienyritysten työntekijöillä se on helppoa muistaa, sillä kassaan kilahtavat eurot näkyvät suoraan palkkapussissa. Isommissa yrityksissä ja julkisissa organisaatioissa tuo yhteys saattaa helpommin unohtua ja niinpä asiakkaalle on helpompi tokaista mitä suuhun sattuu. Valitettavasti meillä asiakkailla ei näissä tapauksissa aina ole mahdollista tehdä markkinaehtoisesti eli valita sitä palvelun tuottajaa, joka saa aikaan hyvän mielen.
Vaikka sinulla olisikin huono päivä ja kaikki ei olisi mennyt suunnitellusti, ei se ole asiakkaan vika. Tässä hyvänä muistisääntönä on salainen agentti 007:n tärkein periaate: ”Tapahtui mitä tahansa, älä koskaan kiusaannu.” Sillä joutuipa James Bond millaisiin tilanteisin tahansa, emme ole koskaan nähneet hänen häkeltyvän kesken toiminnan. Sama pätee asiakaspalvelussa ja työssäsi ihmisiä kohdatessa. Parasta mainosta on, kun muistat hymyillä, mitä tahansa vastaan tuleekin.
Päätä kaikki puhelut niin, että puhelimen toisessa päässä olevalle jää parempi fiilis kuin mikä oli puhelun alussa. Kun olet vastaamassa sähköpostiin tai kirjoittamassa postausta sosiaaliseen mediaan, lue viesti vielä kerran läpi ja paina sitten vasta lähetä-nappia. Ole kohtelias ja ystävällinen toisia kohtaan myös vapaa-ajalla, sillä koskaan et voi tietää kuka on tuleva asiakkaasi. Ja jos teet sellaista työtä, josta tykkäät – anna sen näkyä! Anna innostuksen hehkua ja kailota siitä kaikille ja kaikkialla.
Ilo ja into tarttuvat! Se on parasta mainosta.