istock_000012795885large

Työelämän huippu-urheilua

Julkaistu Koti-Kajaanissa 11.11.2015

Jääkiekkovalmentajien fläppitaululta ei varmastikaan aina löydy oikeita kuvioita kaikkiin työelämän ongelmatilanteisiin, mutta urheilumaailman opeille ei silti kannata ummistaa silmiä työelämässä. ”Mitä voisin ottaa opikseni huippu-urheilijoilta?” on kysymys, joka kannattaa kysyä itseltäsi etenkin jos tavoitteenasi on pitää yllä hyviä suorituksia työssäsi.

Urheileminen on urheilijan työtä, mutta niin on myös treenaaminen. Et voi vain hankkia diplomia pikajuoksusta ja luottaa, että sen jälkeen pysyt muiden vauhdissa mukana ilman harjoittelua. Onneksi etenkin pelastusalan ammattilaiset ovat tämän ymmärtäneet ja harjoittavat taitojaan jatkuvasti. Harmi vaan, että samaan aikaan moni oman alansa ammattilainen näyttää jättäneen harjoittelun lahjattomille.

Urheilussa tavoitteet antavat suunnan tekemiselle. Vaikka samojen harjoitusten toistaminen voi tuntua puuduttavalta päivästä toiseen, muistuttaa tavoite siitä miksi harjoittelu on tärkeää. Eikä tavoitteiden tarvitse olla mitään suuria visioita vaan ihan arkisia päivän tavoitteita. Olipa tavoitteesi kuinka pieni tahansa, tuntuu sen saavuttaminen aina hyvältä. Joten jos tuntuu siltä, että teet työtä ilman tarkoitusta, tarkista tavoitteesi.

Mutta mitkä ovat ne kaksi asiaa, joista me työelämän urheilijat voisimme ottaa kaikista eniten opiksemme huippu-urheilijoilta? Ne eivät ole harjoittelu, tavoitteellisuus eikä joukkuepelaaminen. Ne ovat jokaisen urheilijan arjen kaksi tärkeintä asiaa, joiden laiminlyönti on maksanut monta sijaa kisasuorituksissa. Nämä kaksi urheilijoiden salaista asetta ovat ravinto ja lepo.

Jotta voisit suoriutua työstämme joka päivä parhaalla tasollasi, tarvitset energiaa. Ja energiatasostasi pidät huolta syömällä säännöllisesti ja terveellisesti. Kahvia ja pullaa tankkaamalla voit saada hetkellisen energiapiikin, mutta piristeet ei tunnetusti ole tie puhtaisiin suorituksiin.

Työn tekemisen tahti tuntuu välillä kuin olisit osallistujana kymmenottelussa. Siksi työstäkin palautumiselle pitää varata aikaa, kuten urheilusuorituksen jälkeen. Media-alan menestysyrittäjä Arianna Huffingtonin lokakuisessa seminaariesityksessään jokaiselle menestystä hamuavalle jakama vinkki oli: ”Pidä nokoset.” Joten muista, että lepo on tärkeämpää kuin pysähtymätön liike.

Kun olet syönyt ja nukkunut hyvin, jaksat keskittyä paremmin ja tehdä töitä tavoitteesi eteen. Niin yksinkertaista, mutta kunpa nämä opit muistaisi itsekin päivittäin.