Sinä olet Kainuun brändi

Julkaistu Koti-Kajaanissa 2.6.2021

Mitäpä jos otettaisiin Nälkämaa-brändistä kaikki hyvä irti? Siihen me jokainen voimme vaikuttaa.

Sanasta brändi tulee useimmilla mieleen maailmanlaajuisesti tunnetut Coca-Cola ja Apple sekä Suomessa Fazer ja Marimekko. Isoilla mainoskampanjoilla ja valtavilla rahamäärillä kasvatetut tuotemerkit ohjaavat ajattelemaan brändejä vain isoina tuotemerkkeinä. Mutta brändi ei tarkoita vain tuotemerkkiä. Brändi on mitä asiakkaat tai toiset sinusta tuntevat ja millaisen mielikuvan olet omalla toiminnallasi heihin luonut. Brändi ei siis ole vain sitä, mitä sinä haluat toisten ajattelevan sinusta vaan oikeasti sinun pitää osoittaa toimivasi niin kuin lupaat.

Brändi ei siis ole jotain suurta ja hienoa vaan paikallinenkin yritys voi olla brändi. Ja brändi ei ole pelkästään tuote tai yritys vaan se voi olla myös henkilö. Sinä olet myös brändi. Siksi onkin hyvä kysyä itseltä: Millaista mielikuvaa haluat omalla toiminnallasi rakentaa? Ja miten me jokainen omalla toiminnallamme luomme myös brändiä Kajaanista ja Kainuusta?

Aika monissa vaalipuheissakin on toistunut Kainuun ja kuntien markkinointi ja maineen rakentaminen. Etenkin Kainuun ”nälkämaa”-imago tuntuu kaihertavan monien mieltä. Mutta vaikka kuinka haluaisimme päästä nälkämaasta eroon niin se on melkein mahdotonta. Nälkämaa on osa Kainuun brändiä ja sitä vuosikymmenien aikana syntynyttä mielikuvaa maakunnastamme.

Yhdistävä piirre tunnetuille brändeille on pitkäikäisyys. Brändi jää harvoin mieleen heti ensimmäisestä kohtaamisesta. Voimme syytää rahaa tolkuttomasti uuteen, mutta vanhat mielikuvat ovat niin vahvasti juurtuneita, että mainoskampanjoilla ei niitä hetkessä muuteta. Siksi meidän tulisikin Kainuussa ennemmin hyödyntää sitä vahvaa ja tunnettua nälkämaa-brändiä ja hyödyntää sen herättämät tunteet ja vastakkainasettelu positiivisesti. Mitä nälkä voisi nykypäivänä tarkoittaa? Menestyksen nälkää, luovuuden nälkää, yrittämisen nälkää…

Vaikka en voi välttyä ärsyyntymisen tunteelta joka kerta kun Hesarin toimittaja ottaa hyvin menestyvän helsinkiläisen vastakohdaksi työttömän kainuulaisen, niin meidän tulisi olla hyvillämme siitä, että Kainuu on se alue, joka toimittajalle tulee ensimmäisenä mieleen. Se, että olemme ensimmäisenä mielessä on parempi kuin että meistä ei kukaan olisi aiemmin kuullutkaan. Hyvä brändi herättää tunteita puolesta ja vastaan.

Brändin rakentaminen vie aikaa ja samoin sen mielikuvaa voidaan muuttaa ajan kanssa. Tehokkainta tuo mielikuvien muuttaminen on yksittäisten tekojen ja ihmisten kautta. Me jokainen  olemme Kainuun brändilähettiläitä. Otettaisiinko kesän yhteiseksi haasteeksi, että jokainen kertoo Kainuusta jotain hyvää kymmenelle ihmiselle? Näin tavoitettaisiin jo melkein miljoonan yleisö.

Jätä kommentti