Saisinko palvella?

Julkaistu Koti-Kajaanissa 17.12.2015

Viisitoista vuotta Suomea töiden parissa kiertäneenä tiedän jo, että joka kerta uudelle paikkakunnalle saapuessani kuulen lauseen: ”Ei tämä toimi, kun meidän paikkakunnalla ihmiset on erilaisia kuin muualla.” Valitettavasti samalla viidentoista vuoden kokemuksella voin kertoa, että tämä paikallista identiteettiä vahvistava ajattelu ei pidä paikkaansa. Me suomalaiset olemme aika lailla samasta puusta veistettyjä. Paitsi tietysti me kainuulaiset.

Vastikään keskustelin erään kainuulaisen kauppiaan kanssa, joka totesi kainuulaisten olevan erilaisia kuin asiakkaat muualla Suomessa. Naurahdin ja sanoin väitteen olevan perätön ja meidän kainuulaisten olevan asiakkaina ihan samanlaisia kuin muuallakin. Sitten erehdyin lukemaan Kuuloluuri-viestejä ja Kainarin verkkokommentteja viimeisen kuukauden ajalta. Jos en muuta tietäisi, niin niiden perusteella olisin saanut äkkiseltään vaikutelman, että meille kainuulaisille olisi parempi jos palvelua ei olisi ollenkaan. Saisi ostoksensa tehtyä kerrankin rauhassa.

Voiko tosiaan olla niin, että meidän kainuulaisten suhtautuminen palveluun on erilainen kuin muualla Suomessa? Onko syynä jokin yksittäinen huono palvelukokemus vai onko niin, että palveltavaksi tuleminen tuntuu meistä liian herraskaiselta? Myönnän, että itsellänikin on vaatinut aikansa, että olen oppinut ottamaan palvelua vastaan. Aiemmin vastasin myyjän lähestymiseen refleksinomaisesti: ”Minä vaan katselen.” Nyt olen opetellut sanomaan ääneen mitä olen etsimässä ja kylläpä on ostaminen helpottunut. Eikä palveltavana oleminen ole tuntunut ollenkaan hävettävältä tai pahalta.

Hyvä myynti on palvelua. Myynti ei koskaan saa olla väkisin vääntämistä, mutta se ei myöskään tarkoita, että myyjän tulisi jäädä seinäruusuksi. Jokainen meistä haluaa saada henkilökohtaista huomiota, niin sinäkin. Palvelu ja asiakkaiden henkilökohtainen huomioiminen on myös ainoa asia, joka pitää kainuulaiset kylänraitit elinvoimaisina. Ostoksiin käyttämäsi menee juuri sinua palvelleen henkilön palkkaan eikä paratiisisaarille.
Jos haluat vain asioida ilman kontaktia toiseen ihmiseen, verkkokauppa on silloin sinulle paras vaihtoehto. Palvelevassa liikkeessä asioidessasi tiedät aina varmasti, että saat tarpeeseesi oikean ratkaisun.

Näin joulukiireiden aikaan ja vuoden vaihteen alennusmyyntejä odotellessa haluan rohkaista kaikkia käyttämään kainuulaisia palveluita ja ostamaan lahjat kainuulaisista yrityksistä. Uskaltautukaa palveltaviksi! Nauttikaa siitä, että teille tarjotaan ja suositellaan tuotteita. Antautukaa myyjän täydellisen huomion keskipisteiksi. Ja palkitkaa hyvää työtä tekevät myyjät, asiakaspalvelijat ja yrittäjät kiitoksin ja kassakonetta kilistäen.

Ja kaikkia asiakaspalvelutyötä tekeviä haluan kannustaa kuuntelemaan, hymyilemään ja yllättämään asiakkaita pienin teon – vaikka kiire painaa ja kaikki ei aina menisikään suunnitelmien mukaisesti.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s