Julkaistu Koti-Kajaanissa 13.11.2019
Kirjoitin kuusi vuotta sitten kirjan yrittäjyyttä suunnitteleville ja juuri yritystoiminnan aloittaneille. Kirjan nimeksi annoin Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin. Halusin nimellä herättää kiinnostusta ja keskustelua, mutta samalla siinä kiteytyi kokemukseni siitä, mikä jarruttaa hyviä ideoita kehittymästä kannattavaksi liiketoiminnaksi.
En silloin enkä tänä päivänäkään ole suunnittelua vaan turhia suunnitelmia vastaan. Virheettömiksi viilattujen suunnitelmien sijaan tärkeämpää on omien ideoiden ja ajatusten testaaminen. Liian moni yritystoimintaa ensi kertaa aloittava käyttää aikansa epäolennaisten asioiden työstämiseen ja jumittuu jo alussa ajatuksiinsa.
Voitkin uskoa, miten hymy nousi kasvoilleni kun kuuntelin lokakuun alussa Nordic Business Forumin kansainvälisiä huippupuhujia, jotka toistivat kukin omissa tarinoissaan sitä miten paljon tärkeämpää on toimia kuin laatia suunnitelmia. Ja miten paljon tärkeämpää on kerätä asiakaskontakteja ja palautetta kuin yrittää yksin arvata, mikä olisi paras tapa toteuttaa ideasi.
Uudenlaisten bisnesmallien kehittäjä Alex Osterwalder totesi suoraan: ”Excelin avulla ei synnytetä mitään uutta ajattelua.” Yleensäkin uusien ideoiden ja bisnesten ongelma on, että ne eivät oikeasti ole uusia. Olemassa olevat mielenmallimme rajaavat jo alkuun ideoita. Ja tarkka suunnitelmien laatiminen sulkee pois lisää bisnesmahdollisuuksia. Suunnitelmien laatiminen hänen kokemuksensa mukaan ennemmin lisää epäonnistumisen todennäköisyyttä kuin vähentää uuden liiketoiminnan riskejä.
Yksi syy siihen, että ideat ei lähde lentoon on, että rakastumme liikaa omiin ideoihimme.
Sen takia on hankala ottaa rakentavaa palautetta vastaan ideasta. Ja kumppanuuksien rakentaminen on hankalaa jos et ole valmis luopumaan omastasi. Lopputuloksena on, että jutut eivät lähde yksin kasvuun ja omat hartiat ei riitä kantamaan sellaista riskiä, mitä tarvittaisiin.
Verkkokaupan jyrätessä ja kansainvälisten brändien myllertäessä markkinoilla ei riitä, että teet samaa kuin muut mutta halvemmalla. Kannattava kasvu löytyy vain tekemällä jotain eri tavalla tai reilusti paremmin kuin muut. Etenkin alkuvaiheessa yrityksessä pitäisi olla valmis muuttamaan toimintamalleja, jos alkuperäinen ajatus ei tuotakaan haluttuja tuloksia. Se edellyttää pieniä kokeiluja ja rohkeutta tehdä alkuun itsensä ja ideansa jopa naurunalaiseksi.
Spanxit eli naisten pitkät alushousut kehittänyt Sarah Blakely kertoi kaikista niistä mokista, joita on tehnyt ja joita ilman koko tuoteideaa ei olisi syntynyt. ”Yrittäjän pitää olla halukas olemaan hämilllään”, kuvasi Blakely sitä tilaa missä parhaat uudet ideat syntyvät.
Alkuvaiheessa yrittäjän ongelma ei ole raha eikä ideoiden tai suunnitelmien puute. Suurimmat kompastuskivet yrittäjän polulla ovat jahkailu, omiin ideoihin rakastuminen ja tavanomaiseen tyytyminen. Itsekin olisin yrittäjänä pärjännyt tähän mennessä paljon paremmin, jos en olisi jahkaillut ja turhaan vatvonut asioita ja ideoita omassa mielessäni vaan olisin vain sanonut ideat ääneen vaikka se olisi hieman hävettänyt.
Jos idean ääneen sanominen ei yhtään hävetä sinua, olet hautonut sitä jo liian pitkään.