Julkaistu Koti-Kajaanissa 13.12.2017
Saavuin juuri takaisin kotiin muutaman päivän matkalta Dubaihin. Kainuun poika katseli siellä monessa paikassa suu ammollaan, mitä kaikkea onkaan voitu rakentaa keskelle aavikkoa. Ostoskeskuksia, joiden vetonauloina oli niin haikaloja vilisevä akvaario kuin laskettelurinne keskellä kauppoja. Maailman korkein rakennus ja maapallon eri maanosien muotoon rakennettu tekosaari. Ja kaikki tämä on rakennettu käytännössä keskelle ei mitään.
Kaikkia rakennuksia ja yletöntä rahan käyttöä hämmästellessä ajatukset kääntyivät tietysti myös kotiin päin. Ihan samat edellytyksethän meillä olisi Kainuussa rakentaa rahalla huikea turisteja houkutteleva keskus keskelle erämaata. Laskettelukeskuksetkin olisi meillä jo valmiina. Vain se miljardiomaisuutensa matkailuun satsaava sheikki puuttuu.
Eikä raha Kainuun matkailun suurin ongelma ole. Ongelmanamme on, että tyydymme liikaa tavanomaiseen. Tavallinen mökki kelpaa kyllä kotimaiselle perhelomailijalle ja perushotelli työmatkailijalle, mutta ulkomailta Kainuuseen saapuva matkailija haluaa kokea jotain ainutlaatuista ja elämyksellistä.
Kun pohdin tuoretta kokemusta Dubaista ja sen hulppeista rakennelmista on todettava, että vaikka rakennukset olivat vaikuttavia, olin kaikista vaikuttunein siitä palvelun tasosta, mitä jokaisessa paikassa saimme matkalla kokea. Monumentit ja kullan kimallus voivat houkutella matkailijoita paikalle, mutta odotukset ylittävä palvelu saa matkailijat tulemaan toisen kerran.
Mitkä olisivat siis kolme toivetta, jotka esittäisin lampun hengelle Kainuun matkailun kehittämiseksi? Ensimmäiseksi haluaisin rohkaista nykyisiä ja tulevia matkailualan yrittäjiä tekemään räväkämpiä ja rohkeampia tuotteita. Sellaisia, joista kuulleessaan asiakkaiden suut loksahtavat auki. Toiseksi haluaisin, että Kainuu olisi maailmalla kuuluisa asiakaspalvelustaan. Että jokainen palvelutilanne, jonka matkailija Kainuussa kokee jättäisi sellaisen jäljen, että asiakas haluaa tuoda ystävänsä kokemaan saman. Ja kolmanneksi jos jostain löytyisi sheikki sijoittamaan miljardi euroa matkailuun… Mutta niitä ei edes tarvita jos kaksi ensimmäistä toteutuu.
Rahasheikkien sijaan tarvitsemme siis tavanomaisuuden ylittävää tekemistä ja halua palvella paremmin kuin missään muualla. Ja sitten riittävästi aikaa ja kärsivällisyyttä. Kun nyt kateellisina luemme lehdistä, miten Lappiin suuntautuu valtava kansainvälinen kiinnostus, mutta Kainuuseen ei saada yhtään kiinalaista charteria, unohdamme sen, että Lapin kansainvälisen matkailun myynti on aloitettu määrätietoisesti jo melkein 40 vuotta sitten. Niin Dubainkin rakentaminen turismin keskittymäksi alkoi jo 1990-luvulla.
Onneksi meillä on Kainuussa jo näyttää piristäviä poikkeuksia matkailualalla toisin tekemisestä. Vuokatin Aateli ja Ravintola Anorak ovat hyviä esimerkkejä siitä, että asioita voidaan tehdä tyytymättä tavanomaiseen. Tällaisista hyvän palvelun ja elämyksellisen majoittumisen keitaista voi rakentua myös meidän alueemme matkailun tulevaisuus.