Miksi perinteinen liiketoimintasuunnitelma ei toimi?

”Voitimme yritysideakilpailun ja saimme paikan yrityshautomosta. Ensimmäisen vuoden olimme päivätöissä ja pyöritimme liiketoimintasuunnitelmaa iltaisin ja viikonloppuisin. Kävimme suunnitelmaa läpi vähän väliä hautomon yritysneuvojan ja rahoittajien kanssa, ja joka kerta meitä vain kannustettiin hiomaan suunnitelmaamme paremmaksi. Kaikki vapaa-aikamme meni liiketoimintasuunnitelman pyörittämiseen emmekä saaneet mitään muuta aikaiseksi. Emme hiiskuneet suunnitelmistamme sanaakaan ulkopuolisille, sillä ajattelimme että ideassamme voisi olla jotain patentoitavaa. Yli vuoden kehitystyön jälkeen tulimme markkinoille melko valmiin tuotteen kanssa tietämättä ollenkaan, mitä asiakkaat oikeasti haluavat. Olimme vain luottaneet suunnitelmaamme ja olettaneet asioita asiakkaiden puolesta. Idea palvelusta oli hyvä, mutta se ei missään vaiheessa lähtenyt kunnolla liikkeelle ja hieno liiketoimintasuunnitelma osoitti toimimattomuutensa käytännössä. Nyt uutta Campwire-palvelua käynnistäessämme emme kirjoittaneet riviäkään koodia ennen kuin meillä oli tiedossa asiakkaita, jotka olivat sitoutuneita maksamaan suunnittelemastamme palvelusta.” Näin kertoi omista kokemuksistaan Intoloop Oy:n perustajaosakas Petri Hiissa. Eikä Petri ole yksin kokemustensa kanssa.

Liiketoimintasuunnitelma ohjaa ajatuksesi väärille urille. Suurin osa yrittäjistä laatii suunnitelman vain rahoittajia varten, minkä jälkeen se jää pölyttymään paperikasojen alle. Miksi tuhlaisit aikaasi ja hermojasi turhien lauseiden puristamiseen paperille?

Rahoittajien näkökulmasta tärkeintä on tietää, että olet yrittäjänä tosissasi ja että pystyt toiminnallasi maksamaan mahdolliset lainasi takaisin. Jos alat hieroa yrityksesi liiketoimintasuunnitelmaa liian aikaisin, se luo paperilla helposti harhaisen kuvan bisneksestäsi. Jos markkinat ja talousluvut perustuvat vain arvauksille ja olettamuksille, liiketoimintasuunnitelmasi on vain mielikuvituksen tuotetta.

Roskakori

Heitä liiketoimintasuunnitelmasi roskakoriin! Älä yritäkään tietää kaikkea heti aluksi. Keskity ensin itseesi ja yrityksesi ytimen kirkastamiseen kokeilujen kautta. Varsinaisen liiketoimintasuunnitelman laatiminen on ajankohtaista sitten, kun tiedät missä bisneksessä olet ja pystyt tarkastelemaan yrityksesi toimintaa muutaman vuoden aikajänteellä.

Lisää aloittavien yrittäjien tarinoita ja vinkkejä oman yrityksesi käynnistämiseen syyskuussa julkaistavasta kirjasta Liiketoimintasuunnnitelma roskakoriin ja jatkossa myös tässä blogissa.

Mitkä kysymykset sinua askarruttavat yrittäjyydessä? Mitä tietoa tai tarinoita kaipaat yrittäjähehkutuksen rinnalle? Heitä kysymyksiä tai toiveitasi blogin sisällöstä alla olevalla lomakkeella. Otan kaikki kommentit ilolla vastaan ja työstän jatkossa blogin sisältöä näiden kysymysten pohjalta. Oh yeah, let’s go!

SuperOllis
Ollis

Ps. Kannattaa muuten tsekata Intoloopin Petrin ja kumppaneiden ylläpitämä www.digivallankumous.fi -blogi, josta löytyy loistavia artikkeleita ja vinkkejä uusien verkkopalveluiden kehittämiseen ja oman osaamisen digitaaliseen monistamiseen. Suosittelen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s