Julkaistu Koti-Kajaanissa 25.11.2009
Jos sinulla olisi kaksi vaihtoehtoa: innostus ja maineen menettäminen tai välinpitämättömyys ja toisten hyväksyntä – kumman valitsisit? Innostuksen tunne on mahtava, mutta entä jos innostun väärästä aiheesta ja joudun naurunalaiseksi? Helpompaa on olla innostumatta ja näin varmistaa, että en ainakaan erotu muiden joukosta väärällä tavalla.
Innostunut ihminen saa helposti hömpän ja haihattelijan maineen. Erityisesti bisneksessä innostuminen katsotaan heikkoudeksi. Kovat asiat – asiakkaat, myynti ja eurot – ratkaisevat liike-elämässä, se on totta. Mutta kokemukseni mukaan innostus ei ole estänyt yhtään yrittäjää onnistumasta. Monet luennoitsijat ja kouluttajat toitottavat positiivista ajattelua ja luovaa otetta työntekemiseen. Paikallisen huoltoaseman kahvipöydässä nämä konsultit saavat kuulla kunniansa ja heidän sanomansa lakaistaan hölynpölyksi nurkkaan.
Onko toisen innostuminen minulta pois? Jos innostuksen määrä maailmassa olisi vakio, silloinhan kilpailisimme innostuksen intoenergiasta. Väitän, että toisen innostuminen ei estä minuakin innostumasta. Silti havaitessamme innostusta ilmassa, ensimmäinen reaktiomme on pudottaa intoa puhkuvat ihmiset takaisin maan pinnalle. Entä jos jonkun sinun mielestäsi ”huuhaa”-asiantuntijan ajatukset saavatkin toisessa liikkeelle ajatuksia ja aikaan tekoja, jotka pistävät liiketoiminnan rattaita pyörimään? Rehellinen pitää olla, mutta toisen innostuksen latistaminen on mielestäni lyhytnäköistä ja edustaa enemmänkin huonoa käytöstä kuin asiantuntevaa otetta.
Itselleni innostus on ainoa asia, joka antaa energiaa arkiseen puurtamiseen. Innostun ihmisistä, yrityksistä, uusista ideoista, mahdollisuuksista, tarjousten tekemisestä ja laskujen kirjoittamisesta. Laskujen maksaminen on ainoa, mikä ei yleensä jaksa innostaa, mutta kyllä sekin joskus naurattaa.
Oma periaatteeni on, että meissä jokaisessa on enemmän, kuin mitä näkyy päälle päin. Siis meissä jokaisessa on enemmän hyvää, kuin näkyy. Omaa yritystoimintaansa suunnittelevia kohdatessani olen halunnut välittää tätä periaatetta. Olennaista ei kokemukseni perusteella ole, mikä yritysidea on vaan se kuinka tosissaan henkilö on sitä suunnitellessaan ja kuinka innostunut hän on. Sillä tekemiseen tarttuva ja innostunut ote on helpompi muuttaa bisnekseksi kuin helkkarin hieno idea ilman mitään tunteen paloa tekemiseen.