Myynti-intoa!

Julkaistu Koti-Kajaanissa 22.4.2018

Myyjän ammatti on toistuvasti listan häntäpäässä kun on tutkittu eri ammattien arvostusta. Taisi olla niin, että jossain tutkimuksessa tv-lupatarkastajan työkin oli arvostetumpaa kuin myyntityö. Ja väitän, että pelkästään puhelinmyynnin mainitseminen nostattaa varmasti sinullekin karvat pystyyn. Mikä ihme myyntityöstä tekee niin inhottavaa?

Myynninhän pitäisi olla se kaikista arvostetuin tehtävä. Sillä olipa työsi mikä tahansa, liittyy siihen aina jollakin tavalla myyntiä. Jos toimit töissä yksityisellä sektorilla tulee jokainen palkkaeurosi asiakkailta. Ja jos se ei ole sinun oman myyntityösi ansiota, niin saat olla kiitollinen jonkun toisen tekemän myyntityön tuloksista. Mutta silti mielikuva myynnistä on monelle vastenmielistä, pelottavaa, vaikeaa ja epäkiinnostavaa.

Kolme syytä näille mielikuville myynnistä ovat oman kokemukseni mukaan torjutuksi tulemisen pelko, kokemukset tuotteiden tyrkyttämisestä ja se, että emme vain näe sitä kuinka suuri merkitys myynnillä on omalle tekemisellemme. Ja sitten se yleisin vastaus, jota olen kuullut: ”Kun en minä ole myyjätyyppi.”

Ei minustakaan koskaan pitänyt myyjää tulla. Mutta niin vain työelämä on 18 vuoden aikana osoittautunut, että jokainen työ ja toimeksianto on pitänyt myydä. Ja mitä enemmän olen myyntityötä tehnyt, sitä korkeammaksi on arvostukseni myyjiä kohtaan noussut. En väitä, että myyntityö olisi helppoa. Vieläkin yksittäinen puhelinsoitto asiakkaalle jännittää kuin sitä tekisin ensimmäistä kertaa. Mutta ei myyntityö ole myöskään mitään rakettitiedettä. Myynti on yksinkertaisesti asiakkaan kohtaamista.

Aika moni on huomaamattaan myyjä omassa työssään. Ihminen ostaa ihmiseltä, jonka hän tuntee, johon hän luottaa ja josta hän tykkää. Siksi myyntityössä on tärkeintä tulla tutuksi. Sitten tyrkyttämisen sijaan on tärkeämpää auttaa ja palvella. Ja mitä tahansa yritätkään myydä, niin muista, että lopputuloksesta huolimatta tärkeintä on, että vastapuolellasi  on tilanteen jälkeen mukavampi fiilis kuin aloittaessa.

Ja toisin kuin monesti ajatellaan myynti ei ole yksinäisten tekijöiden puuhaa vaan se on yhdessä tekemistä. Tätä yhdessä tekemisen voimaa olen saanut todistaa viimeisten kuukausien aikana niin asiakkaiden kanssa kuin yritykseni Intotalo Oy:n arjessa. Työkalunamme ovat olleet myyntiaamut, joissa myyntiä tehdään porukalla. Eräskin asiakkaamme sai yhdessä kahden tunnin aikana 147 asiakaskontaktia, joista puolet johti jatkotoimenpiteisiin. Yhdessä tekemisen myötä ensimmäisten myyntipuheluiden ottaminen on ollut helppoa. Jopa tet-harjoittelijamme tarttui osana työelämään tutustumista puhelimeen – ja innostavan ilmapiirin tukemana teki elämänsä ensimmäisen kaupan.

Myynnin ei tarvitse olla inhottavaa eikä yksinpuurtamista. Se voi olla hauskaa, innostavaa ja asiakkaita ilahduttavaa. Ja parhaimmillaan se on yksinkertaisesti asiakkaan auttamista ja palvelua.

Ja vaikka et itse tekisi myyntityötä, ole kiitollinen jokaiselle joka myy. Sillä myynti on se kone, joka pitää liiketoiminnan pinnalla.

Jätä kommentti