Milloin kivijalkakauppaan ryhdytään myymään pääsylippuja?

Julkaistu Koti-Kajaanissa 2.9.2015

Kivijalkakaupan kannattavuus tuntuu olevan teema, joka keskusteluttaa niin yrittäjiä, kauppojen asiakkaita kuin näyteikkunoista sisälle kurkkivia kadun tallaajia. Verkkokaupan ja halpamarkettien vetäessä asiakkaita puoleensa tulee välillä fiilis, että kivijalka on tosiaankin kivenä kauppiaan jalassa.

Yritystoiminnan perusoppeja on, että ostamisesta pitää tehdä asiakkaalle mahdollisimman helppoa. Sen verkkokaupat osaavat: ”Klik”, ja tuote on tilattu. Ostamisen helppous on hinnan ohella myös yksi tekijä Lidlin menestyksessä: asiakas tietää aina, mitä saa eikä ympärillä ole mitään ylimääräistä. Kun ostamisen helppous yhdistetään suuriin volyymeihin, on pienen kauppiaan vaikea löytää keinoja miksi asiakkaan kannattaisi valita hänen putiikkinsa.

Voittajana selviytymiseen on kaksi vaihtoehtoa. Joko tulee ottaa käyttöön samat keinot kuin kilpailijalla tai sitten korostaa toiminnassa niitä elementtejä, joihin kilpailija ei pysty vastaamaan.

Jos internet vie asiakkaasi, niin ota käyttöösi samat aseet, joilla verkkokauppa toimii. Yksinkertaista palveluitasi ja tee ostamisesta yhtä helppoa kuin kotikoneella klikkailu.

Vaihtoehtona perinteiselle palvelua tarjoavalle kaupalle voisikin olla rajattua tuotevalikoimaa myyvä liike, josta asiakas saisi omatoimisesti valita tuotteet ja maksaa ostoksensa ulos lähtiessään.

Tai entä jos vaihtoehtona olisikin äärimmäisyyksiin menevä ylellisen palvelun korostaminen? Yksilöllinen palveluelämys, mitä mikään marketti tai verkkokauppa ei voi tarjota. Millainen olisikaan kivijalkakauppa, johon pitäisi maksaa pääsymaksu?

Jos Linnanmäelle ja muihin huvipuistoihin myydään lippuja tai rannekkeita, niin mikä on ensimmäinen kivijalkakauppa, joka ottaa idean käyttöönsä? Pääsymaksu on lupaus jostain enemmästä kuin pelkkä palvelu. Ja samalla jos asiakkaasi on valmis maksamaan ostamisen elämyksestä, kertoo se myös asiakkaan olevan tosissaan eikä vain näyteikkunaostoksilla.

Kun Kajaanin keskustaa rakennetaan kävelypainotteisemmaksi ja Kajaanin ostosmatkailua ollaan nyt kehittämässä vahvoin panostuksin, voisi tässä olla paikka kokeilla jotain uusia toimintamalleja. Syyskuussa on jo tulossa monta tapahtumaa yhdistävä Kajaani Päivät, jolloin Kajaanin keskustan alueella liikkeet ovat auki yömyöhään. Olisiko tässä askel kohti elämyksellistä ostosten tekoa? Enää ei puutu kuin, että tapahtumaan aletaan myymään niitä pääsylippuja…

 

Jätä kommentti